Piken fra før

Norske bøker 2005 Heftet

I denne romanen møter vi Godseieren som vil bygge hus på Kondomhøyden, til tross for motstand fra bygdas innbyggere. Byggherren har høy status i lokalbefolkningen, både fordi han er Matildes arving og fordi ingen av nabobygdene har en egen godseier. Men hvorfor vil han bosette seg på den tilgrodde og avsidesliggende høyden, i stedet for ved havet hvor det er fritt og åpent og man kan puste? Et hode på avveie, et foster som er gravd ned i ei myr og et jesusbarn med farlige krefter inngår i historien. Og en prestesønn som vil gå på vannet. Under den ytre handlingen ligger en psykologisk fortelling om kampen for å mestre et liv som er stort og tungt og ikke helt til å leve.

"Piken fra før" er en frodig fortelling med et stort og fargesterkt persongalleri og dramatiske og gripende hendinger. I romanen møter vi Godseieren som vil bygge hus på Kondomhøyden, til tross for motstand fra bygdas innbyggere. Byggherren har høy status i lokalbefolkningen, både fordi han er Matildes arving og fordi ingen av nabobygdene har en egen godseier. Men hvorfor vil han bosette seg på den tilgrodde og avsidesliggende høyden, i stedet for ved havet hvor det er fritt og åpent og man kan puste? Et hode på avveie, et foster som er gravd ned i ei myr og et jesusbarn med farlige krefter inngår i historien. Og en prestesønn som vil gå på vannet. Under den ytre handlingen ligger en psykologisk fortelling om kampen for å mestre et liv som er stort og tungt og ikke helt til å leve. Romanens egentlige hovedperson må oppsøke sitt eget indre og møte det som er skjult der. Prosessen er lang og vanskelig, i boka framstilt som en labyrint av gater og veier som ender i Godseierens egen bakgård og kjeller. Til tross for dramatiske livsskjebner og bokas alvorlige undertone, skildres karakterene og hendingene med humor og varme. Forfatteromtale: Ingvild Sørensen (f. 1952) er oppvokst i Mo i Rana, men bosatt i Trøndelag. Hun har tidligere skrevet faglitteratur om hvilke forventninger som bør stilles til norske skolefritidsordninger. "Piken fra før" er forfatterens første roman.

Forlag Norske bøker

Utgivelsesår 2005