Pia Fraus

Gyldendal 2004 Innbundet

I sin tidlige ungdom begår Johannes Emmanuelsen og Kristian Flatanger en handling som får katastrofale følger. Som voksne menn i førtiårene blir livene deres brakt sammen igjen. Mens han er i Roma for å arbeide med en oversettelse, blir Johannes kjent med den 24 år gamle Pia Fraus. Han oppdager at hun har et nært forhold til Kristian, og når de begynner å nøste seg bakover, viser det seg at de tre har sammenvevde historier. Dette er forfatterens debut som romanforfatter.

En usedvanlig debutroman om kjærlighet og perversjon, om fromhet og bedrag. Johannes Emmanuelsen og Kristian Flatanger er barndomsvenner, og i tidlige ungdomsår utfører de en katastrofal handling sammen. Som voksne velger de ulike veier i livet, men i førtiårene blir deres spor tilfeldigvis krysset av én og samme kvinne, den tjuefireårige Pia Fraus. Med Roma, Athen og Oslo som vekslende bakgrunnstepper begynner de tre å nøste i sine egne og hverandres sammenvevde historier. Pia Fraus er en roman om kjærlighetens transformasjoner, om stagnasjon og oppblomstring, om sodomi og litani, og om hvordan medlidenheten kan vekkes i den som selv har kjent ondskapen på kroppen. Og som en klangbunn for det hele ligger en gammel rettssak om utroskap og grenseløs kjærlighet.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205332379