Perspektiver på kommune-Norge

en innføring i kommunalkunnskap

Fagbokforlaget 2009 Heftet

Boka gir en tverrfaglig innføring i Norges regionale og lokale forvaltningsnivå. Den presenterer fire perspektiver, og viktige verdier knyttes til hvert perspektiv. Det første perspektivet er kommunen som geografisk enhet, deretter betraktes kommunen som tjenesteyter og produsent av velferdstjenester. Så beskrives kommunen som politisk arena, og til slutt ses kommunen som en integrert del av nasjonalstaten, og verdien av autonomi drøftes. Boka trekker veksler på disipliner som statsvitenskap, økonomi, geografi og organisasjonsteori, og det er lagt vekt på å gjøre internasjonale sammenligninger. Har register og litteraturliste.

Boken gir en tverrfaglig innføring i Norges regionale og lokale forvaltningsnivå. Her presenteres fire perspektiver, og viktige verdier knyttes til hvert perspektiv.
Det første perspektivet er kommunen som geografisk enhet: Det geografiske skal danne en funksjonell ramme rundt dagliglivet til de som bor i kommunen. Deretter betraktes kommunen som tjenesteyter og produsent av velferdstjenester. I dette perspektivet er effektivitetsverdien viktig. Deretter beskrives kommunen som politisk arena, og den ses i sammenheng med verdien av demokrati. Til slutt ses kommunen som en integrert del av nasjonalstaten, og verdien av autonomi drøftes.
Boken trekker veksler på disipliner som statsvitenskap, økonomi, geografi og organisasjonsteori, og det er lagt vekt på å gjøre internasjonale sammenligninger.
Dag Ingvar Jacobsen er professor i statsvitenskap ved Universitetet i Agder.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2009