Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Forfatteren ser på læreplanarbeid med utgangspunkt i fire perspektiver: ulike tilnærminger til læreplanfeltet, forskjellige sider ved norsk læreplanvirkelighet, læreplanhistorie og norsk læreplanforskning i internasjonal sammenheng. Boken er ment for studenter innen pedagogikk og ulike profesjonsstudier hvor læreplanspørsmål er aktuelle, i høyskoler og på universitet. Boken kan også være til hjelp for lærere på ulike skoletrinn som ønsker å orientere seg etter hvert som nye læreplaner blir presentert, og for foreldre som er involvert i skolens arbeid. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Perspektiv på læreplanen er et resultat av Bjørg Brandtzæg Gundems arbeid med læreplanspørsmål fra siste halvdel av 1990-tallet og inn i det nye århundret. Alle som har med skolen å gjøre - og da først og fremst lærerne - trenger å forstå læreplanspørsmål. Det er mange måter å nærme seg læreplaner på, og Perspektiv på læreplanen tar nettopp utgangspunkt i ulike perspektiver eller innfallsvinkler. Slike perspektiver griper inn i hverandre: Når utgangspunktet for enkelte kapitler er et helt bestemt perspektiv, vil andre perspektiver bli berørt direkte eller indirekte. For eksempel blir det internasjonale perspektivet knyttet til de fleste emnene som tas opp. Perspektiv på læreplanen har fire deler. I den første delen presenteres ulike tilnærminger til læreplanfeltet. Del to tar for seg forskjellige sider ved den norske læreplanvirkeligheten, og den tredje delen er viet læreplanhistorie. Og siden læreplanforskning har blitt et viktig område innenfor utdanningsvitenskap, gir den siste delen en gjennomgang av norsk læreplanforskning slik den fremstår som del av internasjonal forskning innenfor feltet. Boken er ment for studenter i høgskoler og på universitet, og for studenter ved profesjonsstudier hvor læreplanspørsmål blir stadig mer aktuelle. Boken er til hjelp for lærere på ulike skoletrinn som sliter med å orientere seg etter hvert som nye læreplaner blir presentert for dem, og foreldre som er involvert i skolens arbeid, vil dra nytte av den. Bjørg Brandtzæg Gundem er professor emeritus fra Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo. Hun har ledet en rekke forskningsprosjekter knyttet til læreplanteori, og innenfor dette feltet er hun en betydelig aktør både nasjonalt og internasjonalt.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2008
Format Heftet
ISBN13 9788245007299
EAN 9788245007299
Språk Bokmål
Sider 164
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket