Periodesystemet

fra alkymi til kjernekjemi

av (forfatter) og Annette Lykknes (forfatter).

Museumsforlaget 2019 Heftet

Visste du at kalium kan forhindrer kvikkleireskred, at svovel gir vonde kroppslukter, eller at jern kan bidra til å løse klimakrisa? I denne boka blir du kjent med periodesystemets geniale organisering av alle grunnstoffene i verden - og du får viktig kjemikunnskap. Når man lærer periodesystemet å kjenne, kan man nemlig bruke det til å forutsi grunnstoffenes egenskaper og oppførsel i kjemiske reaksjoner. Naturvitenskapen har utviklet seg fra alkymi til kjernekjemi i takt med oppdagelsen av nye stoffer. Gjennom et knippe historier som spenner fra hydrogen til oganesson, gir boka et innblikk i hvilken betydning grunnstoffene har for samfunnet. Forfatterne tar deg også med inn på laben og viser deg hvordan forskere har gått fram for å avdekke naturens hemmeligheter. Med et kulturhistorisk blikk på vitenskapelige eksperimenter - fra alkymistene på 1600-tallet til forsøk med supertunge grunnstoffer i moderne laboratorier - får du fengende historier fra en fire hundre år lang forskningsprosess. Dette er en bok for deg som elsker kjemi - og for deg som ikke visste at du gjorde det!

Forlag Museumsforlaget

Utgivelsesår 2019