Per Gynt-gården

en gjestebok

av (redaktør), Magnus Nordin (medforfatter), Tor Jørgen Kramprud (medforfatter), Esten A. Borgos (illustratør), Melissa Gjellstad (oversetter), Ruth Johnson (oversetter) og Erik Hansen (oversetter).

Press 2008 Innbundet

Boken handler om Per Gynt-gården, en gjestegård i dalsiden ovenfor Vinstra. Bokens gjesteskribenter beskriver sine opplevelser som gjester på gården, og skriver dessuten om gårdens historie, naturen rundt og om Per Gynt-gårdens eier, som bare 21 år gammel overtok, satte i stand og skapte det gamle gårdsbruket om til en etter hvert navngjeten gjestegård. Boken inneholder også oppskrifter på tradisjonsrik mat fra gjestegårdens kjøkken. Med bidrag fra blant andre Erik Fosnes Hansen, Liv Ullman, Kjell Arild Pollestad, Linn de Lange og Gunnar Danbolt. Bidragene er oversatt til engelsk bak i boken.

Dette er den eventyrlige historien om hvordan en gård, som kan føres tilbake til legendene rundt Peer Gynt, etter en periode med sterkt forfall stod opp som fugl Fønix fra asken og ble til en av Norges flotteste gjestegårder. Gjesteboken presenterer den filosofien som kjøkkenet på gården bygger på, med oppskrifter og fantastiske bilder. Den formidler gårdens og værelsenes unike karakter og stemning for gjester, nåværende og fremtidige. Gjesteboken er en bok om landskapet og naturen omkring, de enkelte bygningenes arkitektur og gårdstunet som bilde på den lokale byggeskikk. Gjesteboken formidler Mikkel Doblougs erfaringer rundt oppussing og ny bruk, samt perspektiver på det å leve med fortidsminner i det 21. århundre. Gjesteboken er skrevet av gjestene Erik Fosnes Hansen, Kjell Arild Pollestad, Sverre Mørkhagen, Kari Bay-Haugen, Linn de Lange, Elling Reitan og Gunnar Danbolt - med hilsener fra kulturminister Trond Giske, Åsne Sejerstad, Jostein Gaarder og Maria Mena.

Forlag Press

Utgivelsesår 2008