Pedanten og eksentrikeren

læring hos ungdom med Asperger syndrom

en analyse av læringsprosessen

Unipub forlag 2001 Heftet

Boka gir et bilde av diagnosen Asperger syndrom og viser hvordan fem ungdommer med Asperger syndrom og deres nærmeste selv erfarer og forstår sammenhenger i læringsprosesser. Hovedfokuset er rettet mot læring og læringsprosesser, og studien gir et innblikk i hvordan ulike faktorer innenfor områdene kunnskapstyper, læringsstrategi, sosiale faktorer og personlige egenskaper virker inn på hverandre. Boka er beregnet på de som arbeider med opplæring og utvikling hos mennesker med Asperger syndrom. Har litteraturliste.

Pedanten og eksentrikeren representerer en svært verdifull bok for alle som arbeider med opplæring og utvikling hos mennesker med Asperger syndrom. Hovedfokuset er rettet mot læring og læringsprosesser, og studien gir et interessant innblikk i hvordan ulike faktorer innenfor områdene kunnskapstyper, læringsstrategi, sosiale faktorer og personlige egenskaper virker inn på hverandre. Boken gir oss et bredt og nyansert bilde av diagnosen Asperger syndrom. Den er likevel ikke først og fremst en studie av diagnose, men en bok der menneskene selv kommer til orde. Fremstillingen gir et interessant og omfattende bilde av hvordan fem ungdommer med Asperger syndrom og deres nærmeste selv erfarer og forstår sammenhenger i læringsprosesser. Det er deres egen kunnskap vi lærer av.

Forlag Unipub forlag

Utgivelsesår 2001

Serie Perspektiv: 17x24 (15/2001)