Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Det er ofte en stor utfordring både å gi elever som strever med å tilegne seg nødvendige grunnleggende lese, skrive og regneferdigheter og de som har sosiale og emosjonelle utfordringer et godt læringsutbytte. Dette er spesielt vanskelig i en skole som både er svært prestasjonsorientert, målstyrt og fagorientert. Lærerne kan ofte lure på hvilke tilnærminger som er de mest effektive når de, sammen med elevene og foreldrene, skal utforme for eksempel en individuell opplæringsplan for elevene. Dersom elevene skal få en god utvikling, må skolene ha tiltak som både fremmer mestring, trygghet og som dessuten gir dem opplevelse av kjærlighet, medvirkning og tilhørighet. Forfatterne har i denne boken forsøkt å samle de tiltakene som forskningen har vist å gi best læringsutbytte for elever med ulike utfordringer. De har gjennomgått store mengder .evidensbasert" forskningslitteratur og har forsøkt å .oversette" dette til praktiske og konkrete tiltak i klasserommet. Samtidig er dette tiltak som lar seg implementere både i ordinære læringsgrupper, som tilpasset opplæring, og som spesialundervisning organisert på ulike måter. Tiltakene i denne boken er tenkt som en slags huskeliste, grunnlag for faglig refleksjon og et utgangspunkt, for utforming av individuelle læreplaner og andre tiltak rettet mot elever med ulike vansker. Den er rettet mot lærere og spesialpedagoger i skolen, men vil også være nyttig for pedagogisk-psykologisk tjeneste og for studenter som skal få opplæring i hvordan de skal håndtere ulike utfordringer i skolen.
Omtale fra forlaget
Det er ofte en stor utfordring både å gi elever som strever med å tilegne seg nødvendige grunnleggende lese, skrive og regneferdigheter og de som har sosiale og emosjonelle utfordringer et godt læringsutbytte. Dette er spesielt vanskelig i en skole som både er svært prestasjonsorientert, målstyrt og fagorientert. Lærerne kan ofte lure på hvilke tilnærminger som er de mest effektive når de, sammen med elevene og foreldrene, skal utforme for eksempel en individuell opplæringsplan for elevene. Dersom elevene skal få en god utvikling, må skolene ha tiltak som både fremmer mestring, trygghet og som dessuten gir dem opplevelse av kjærlighet, medvirkning og tilhørighet.
Forfatterne har i denne boken forsøkt å samle de tiltakene som forskningen har vist å gi best læringsutbytte for elever med ulike utfordringer. De har gjennomgått store mengder .evidensbasert" forskningslitteratur og har forsøkt å .oversette" dette til praktiske og konkrete tiltak i klasserommet. Samtidig er dette tiltak som lar seg implementere både i ordinære læringsgrupper, som tilpasset opplæring, og som spesialundervisning organisert på ulike måter. Tiltakene i denne boken er tenkt som en slags huskeliste, grunnlag for faglig refleksjon og et utgangspunkt, for utforming av individuelle læreplaner og andre tiltak rettet mot elever med ulike vansker. Den er rettet mot lærere og spesialpedagoger i skolen, men vil også være nyttig for pedagogisk-psykologisk tjeneste og for studenter som skal få opplæring i hvordan de skal håndtere ulike utfordringer i skolen.
Olav Lunde var en av nestorene i norsk pedagogisk-psykologisk formidling og skolepsykologi. Han var Leder i PP-tjenesten, forsket på matematikkvansker og hadde en lang karriere som fagbokforfatter.
Sven Lindbäck er pedagogisk-psykologisk rådgiver, fagbokforfatter og foreleser av masterstudenter på Universitetet i Oslo (UIO).
Forlag Info vest forlag
Utgivelsesår 2020
Format Heftet
ISBN13 9788283600919
EAN 9788283600919
Språk Bokmål
Sider 402
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket