Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping

av (forfatter) og Arne Solli (oversetter).

Pedagogisk forum 2004 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.00 (1 terningkast.)

8 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Forfatteren viser i denne boken, som bygger på doktorgradsavhandlingen hennes, at selv om vi forsøker å se barnet i et helhetsperspektiv, plasserer vi like fullt problemene hos barnet. Det er barnet som skal diagnostiseres og utsettes for "tiltak", ikke pedagogikken eller det pedagogiske miljøet, materiellet, eller organiseringen av tid og rom. Hun utfordrer oss gjennom å styre blikket vårt mot det pedagogiske miljøet, det materiellet vi finner der, og nettopp organiseringen av tid og rom. Hun synliggjør det hun finner ved hjelp av en sammenligning av svenske og engelske barnehager. Hun utfordrer oss også gjennom å forstå det pedagogiske miljøet på en ny måte idet hun inntar et postmoderne syn på barns identitets- og subjektskaping. Skal barns og elevers ulikheter få ha sin plass i barnehage og skole er det en forutsetning at også de pedagogiske miljøene preges av flere og varierte handlings- og arbeidsmuligheter der tid og rom ikke er for sterkt regulert. Med sammendrag på engelsk og litteraturliste.

Omtale fra forlaget

Forfatteren viser i denne boken, som bygger på doktorgradsavhandlingen hennes, at selv om vi forsøker å se barnet i et helhetsperspektiv, plasserer vi like fullt problemene hos barnet. Det er barnet som skal diagnostiseres og utsettes for "tiltak", ikke pedagogikken eller det pedagogiske miljøet, materiellet, eller organiseringen av tid og rom. Hun utfordrer oss gjennom å styre blikket vårt mot det pedagogiske miljøet, det materiellet vi finner der, og nettopp organiseringen av tid og rom. Hun synliggjør det hun finner ved hjelp av en sammenligning av svenske og engelske barnehager. Hun utfordrer oss også gjennom å forstå det pedagogiske miljøet på en ny måte idet hun inntar et postmoderne syn på barns identitets- og subjektskaping. Skal barns og elevers ulikheter få ha sin plass i barnehage og skole er det en forutsetning at også de pedagogiske miljøene preges av flere og varierte handlings- og arbeidsmuligheter der tid og rom ikke er for sterkt regulert. Med sammendrag på engelsk og litteraturliste.

Bokdetaljer

Forlag Pedagogisk forum

Utgivelsesår 2004

Format Heftet

ISBN13 9788273911148

EAN 9788273911148

Språk Bokmål

Sider 253

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 0 1 0 0 0

Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

8 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket