Omtale fra forlaget
Denne boken viser hvordan pedagogisk psykologi gir viktig kunnskap om utvikling, læring, motivasjon og undervisning. Ved å bygge på forskningsbasert kunnskap og praktisk bruk av kunnskapen er innholdet tilpasset en norsk skolekontekst. Målet er å gi en teoretisk introduksjon til pedagogisk psykologi, samt fremstille fagfeltets praktiske nytteverdi for læring og undervisning. Boken er organisert i tre deler: Del 1, Pedagogikk og psykologi, beskriver og definerer pedagogisk psykologi ut fra et faglig perspektiv. Ulike perspektiver på fagfeltet blir drøftet i sammenheng med tilgrensende begreper som utdanningsvitenskap og didaktikk. Del 2, Læring og motivasjon, tar utgangspunkt i elevens perspektiv og viser hvordan pedagogisk psykologi gir kunnskap om forutsetninger for at elever skal lære best mulig, inkludert kognitive funksjoner, læring som konstruktiv prosess, læringsstrategier og kritisk tenking. Del 3, Undervisning og vurdering, tar utgangspunkt i lærerens perspektiv og viser hvordan pedagogisk psykologi gir lærere kunnskap om god undervisningsplanlegging, ulike undervisningsmetoder, klasseledelse, bruk av digitale verktøy og ulike vurderingsformer. Boken er skrevet for studenter innenfor pedagogikk, lærerutdanning og psykologi, lærere i skolen og andre interesserte som ønsker en introduksjon til fagfeltet pedagogisk psykologi.
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2024
Format E-bok
ISBN13 9788202828912
EAN 9788202828912
Språk Bokmål
Sider 384
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket