Omtale fra forlaget
Skolen har som mandat å fremme alle barns og unges vekst og utvikling og motvirke risiko for diskriminering, marginalisering og ekskludering. Alle elever skal oppleve deltakelse, tilhørighet og fellesskap. I denne boka argumenteres det for at læreren er den viktigste ressursen for å utvikle en inkluderende og mangfoldig skole. Inkluderingsarbeid krever et pedagogisk engasjement i form av nærvær. Dette nærværet kan bli en virkelig drivkraft for at alle elever trives og får en meningsfull skolegang. Gjennom åtte kapitler behandles skolen som inkluderingsarena og risikosone, pedagogisk nærvær og mangfold ut fra ulike perspektiver. Bokens røde tråder samles i et argument for en nærværets pedagogikk: en pedagogikk som uavhengig av rammebetingelser næres av kjærlighet til livet, kunnskapen og menneskene. «Pedagogisk nærvær» henvender seg både til de som skal bli lærere, og til de som allerede arbeider med barn i skolen eller innenfor andre pedagogiske virksomheter. Foreldre kan også ha glede og nytte av denne boka.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2020
Format E-bok
ISBN13 9788215035673
EAN 9788215035673
Språk Bokmål
Sider 211
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket