Pedagogisk dokumentasjon

inspirasjoner til bevegelige praksiser

av (forfatter), Ann Sofi Larsen (forfatter) og Bente Ulla (forfatter).

Fagbokforlaget 2017 Heftet

Denne reviderte utgaven av Pedagogisk dokumentasjon er en bok som kan åpne for kritiske og reflekterende praksiser. Boken tar utgangspunkt i nyere forskning om barn som medskapere av kommunikasjon, kunnskap og kultur. Forståelser av barnehager, mennesker og pedagogikk er i stadige bevegelser. Ved hjelp av pedagogisk dokumentasjon vil barnehagepersonalet kunne stå sterkere i møtet med samtidens økende krav til det faglige innholdet i barnehagene. Med utgangspunkt i din egen hverdag blir du, gjennom pedagogisk dokumentasjon, oppfordret til å stoppe opp og legge merke til praksiser som du kanskje ikke har lagt merke til tidligere. Det kan bidra til å åpne blikket og gripe inn i måter du møter medmennesker på. Forfatterne av boken er Ann Sofi Larsen, Bente Ulla og Tonje Kolle, som driver med undervisning og forskning i pedagogikk ved Høgskolen i Østfold (HiØ). Alle tre er utdannede førskolelærere, men arbeider nå med bachelor i barnehagelærerutdanning og master i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0 3 år) ved avdeling for lærerutdanning ved HiØ. Ann Sofi Larsen og Bente Ulla er førsteamanuenser, og Tonje Kolle er førstelektor.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788245019780

EAN 9788245019780

Arbeid med pedagogisk dokumentasjon skal bidra til at personalet stadig utvikler etiske, demokratiske og medvirkende praksiser, og hindre teknisk, instrumentell og generalisert praksis.