Pedagogisk bruk av lek

Universitetsforlaget 1999 Heftet

L97 framhever at lek skal ha en sentral plass i undervisningen i alle fag på småskoletrinnet. Forfatteren klargjør i denne boken hvordan en kan organisere leken, uten å dirigere den, og drøfter hvordan en kan nytte lekens vesen og gi den en pedagogisk retning. Har litteraturliste.

L97 framhever at lek skal ha en sentral plass i undervisningen i alle fag på småskoletrinnet. Dette innebærer at lek skal brukes for å fremme barnas læring, også faglig. Lærere må derfor ha innsikt om lek og hvilke typer lekaktiviteter som fremmer de ulike læringsmålene en arbeider mot. Denne boka gir slik innsikt. Professor i spesialpedagogikk, Liv Vedeler, drøfter hvordan en kan bruke lekens vesen, og gi den pedagogisk retning. Læreren må forberede for lek, inspirere til lek og invitere barna til å delta i lek ut fra undervisningens tema og mål uten å dirigere den. For å bevare lekens kvaliteter, er det viktig at leken foregår både på lærerens og barnas premisser.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 1999