Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken handler om hvordan ulike kulturelle, sosiale og politiske idealer har påvirket utviklingen av norsk pedagogisk tenkning i etterkrigstiden. Vi følger den ekspanderende vitenskapeliggjøringen av pedagogikkfaget ved Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo på 1950- og 60-tallet, og motstanden mot denne så vel fra kristen-konservativt hold som fra sosialdemokratiske samfunnsplanleggere og antiautoritære 68-ere. Boken tar også for seg bakgrunnen for 1970-tallets nyorienteringer i norsk pedagogikk, som fremdeles setter preg på en polarisert skolepolitisk og faglig-pedagogisk debatt. Har litteraturliste, saksregister og personregister.
Omtale fra forlaget
Boken handler om hvordan ulike kulturelle, sosiale og politiske idealer har påvirket utviklingen av norsk pedagogisk tenkning i etterkrigstiden. Vi følger den ekspanderende vitenskapeliggjøringen av pedagogikkfaget ved Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo på 1950- og 60-tallet, og motstanden mot denne så vel fra kristen-konservativt hold som fra sosialdemokratiske samfunnsplanleggere og antiautoritære 68-ere. Boken tar også for seg bakgrunnen for 1970-tallets nyorienteringer i norsk pedagogikk, som fremdeles setter preg på en polarisert skolepolitisk og faglig-pedagogisk debatt. Har litteraturliste, saksregister og personregister.
Forlag Abstrakt
Utgivelsesår 2005
Format Heftet
ISBN13 9788279351917
EAN 9788279351917
Omtalt tid 1900-tallet
Språk Bokmål
Sider 392
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket