Omtale fra forlaget
Pedagogikkfaget i Norge er inne i en krise som kan minne om 1970-tallets positivismestrid. Sentralt i debatten står spørsmålet: Skal pedagogikk være et nyttefag i sosial forming av mennesker, der effektivitet og rapportering av målbare resultater i stor grad legger premissene for faget? Dagens debatt skiller seg fra positivismestriden på flere måter, men en del av de grunnleggende spørsmålene er de samme: Hvilke kunnskaper er ønskelige, og hvorfor? De som i dag forsøker å ta til motmæle mot dominerende effektivitetsdiskurser, har ikke revolusjon og omkalfatring av det bestående som mål, men protestene er like fullt fundert i alvorlige bekymringer for utviklingen i norsk skole og utdanning. Forfatterne i denne boken er opptatt av hva slags motstand som er ønskelig og mulig i dagens pedagogiske landskap. Deres motstemmer i den pågående striden om pedagogikkens retning er i stor grad inspirert av ideer utviklet av professor Øivind Haaland gjennom hans lange virke ved Høgskolen i Lillehammer
Forlag Akademika
Utgivelsesår 2013
Format Heftet
ISBN13 9788232103560
EAN 9788232103560
Språk Bokmål
Sider 191
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket