Omtale fra forlaget
Her diskuteres forholdet mellom teori og praksis og pedagogens forhold til kunnskap. Sentrale begreper er veiledning, undervisning og læring. Artikkelen er aktuell for studenter i alle typer lærerutdanninger.
"Teori uten praksis er gold og praksis uten teori er retningsløs".
Forfatterne diskuterer pedagogens forhold til kunnskap og argumetnerer for at kunnskapen har tre siktemål:
bidra til forståelse skape grunnlag for nødvendig utvikling av nye begreper bidra til at kjente begreper får nytt innhold Forfatterne argumenterer for at det er selve relasjonen mellom barn og voksne som utgjør objektet for den pedagogiske praksis. Videre inneholder boka en spennede drøfting av det som kalles teorityranni og praksistyranni.
Pedagogikk mellom teori og praksis inngår i serien Lærerbiblioteket. Artikkelen står også i boka Pedagogikk - mangfold og muligheter.
Forlag Damm
Utgivelsesår 2004
Format Heftet
ISBN13 9788204102539
EAN 9788204102539
Serie Lærerbiblioteket
Språk Bokmål
Sider 45
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket