PC-bruk for økonomer 2

av (forfatter) og André Skjellum (forfatter).

Fagbokforlaget 1995 Heftet

Boka er en del av undervisningsmaterialet i Metodekurs i databehandling ved Norges Handelshøyskole.Boka er en videreføring,og forutsetter forkunnskaper i bruk av Windows og regnearket Excel som tilsvarer nivået i "PC-bruk for økonomer 1". Boka omhandler Excel 5.0 makroprogrammering og biblioteksfunksjoner, og datamodellering med Access 2.0. Med stikkordregister.

Dette heftet er en del av undervisningsmaterialet for andre semester i Metodekurs i databehandling ved Norges Handelshøyskole. Det er laget for bruk i gruppeundervisning på PC-rom. Heftet er en videreføring av PC-bruk for økonomer 1, og det forutsetter forkunnskaper i Windows og Excel som tilsvarer nivået i del 1. Kapittel 5 behandler makroprogrammering i det nye makrospråket i Excel 5.0, Visual Basic. Kapitlet gir innføring i begrepsapparatet for Visual Basic. Hovedvekten legges på strukturert programmering av makroer. Dessuten vises hvordan makroer kobles til regnearket med knapper, menyer og dialogbokser. I kapittel 6 illustreres bruk av biblioteksfunksjoner ved optimaliseringsfunksjonen Solver og regresjonsfunksjonen. Solver kan bl.a. løse lineære programmeringsproblemer. Kapittel 7 gir innføring i datamodellering med databasepakken Access 2.0. Kapitlet illustrerer utforming og implementering av en relasjonsdatabase. Dessuten gjennomgås hvordan man ekstraherer data fra databasen, og hvordan man lager formularer og rapporter. Eksemplene i heftet er knytet til økonomiske problemstillinger. Anna Mette Fuglseth er dr.oecon. fra Norges Handelshøyskole og har i flere år vært ansvarlig for Metodekurs i databehandling. André Skjellum er student ved NHH og har ansvaret for gruppeundervisningen.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1995