Paulus

apostlenes gjerninger som roman

av (forfatter) og Dagny Holm (oversetter).

Genesis 2000 Innbundet

Romanen forteller historia om Paulus, apostelen for den første kristne kirke. Vi møter bl.a. Priskilla, den kristne jødekvinna fra Roma som traff Paulus da hun og ektemannen måtte rømme til Korint, hans reisevenner og medarbeidere og Jakob, Jesus' bror, lederen for de kristne i Jerusalem.

I denne romanen fortelles historien om en av de mest kontroversielle karakterene i Bibelen av de som elsket ham mest og de som ble mest utfordret av ham. Paulus, apostelen for den første kristne kirke, blir skildret som både sjarmerende, sta, brå, stolt og karismatisk.
Vi møter Priskilla, den kristne jødekvinnen fra Roma som traff Paulus da hun og ektemannen måtte rømme til Korint. Her er Barnabas, Timoteus og Titus . hans reisevenner og medarbeidere. Og vi møter Jakob, Jesu bror, lederen for de kristne i Jerusalem. Han stred fælt med det nye budskapet fra Paulus. Forfatteren Walter Wangerin har også trukket inn Seneca, den berømte romerske forfatteren, som også ble Keiser Neros rådgiver.
Wangerins overbevisende kjennskap til den historiske rammen gir liv, farge og bakgrunn til å forstå de brevene Paulus sendte til menighetene han dannet.
Selv om forfatteren har brukt fantasien i rikt monn, gir denne romanen et unikt bilde av et forbløffende menneske, og den vil både inspirere og bevege deg som leser.
Walter Wangerin har tidligere skrevet Boken om Gud, Bibelen som roman, som ble en bestselger verden over. Han har fått lovord hos kritikerne for dikterevnen og det faglige håndverket han har vist i sin behandling av det bibelske stoffet.

Forlag Genesis

Utgivelsesår 2000

Genre Bibelfortellinger

• "Kristenhetens kirker og trossamfunn" av Einar Molland
  • "Ole Hallesby - mannen som ville kristne Norge" av Dag Kullerud
  • "Ord i Bibelen" av Gunnar Johnstad
  • "Målrettet liv - hvorfor i all verden er jeg her?" av Rick Warren
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Sofies verden - roman om filosofiens historie" av Jostein Gaarder