Partisanene på Øretoppen

Bealljecohkka Innovation 2006 Heftet

Boken skildrer opplevelsene til tre nordmenn, som i 1944 ble bortført av sovjetiske marinesoldater og sendt med et marinefartøy til Murmansk. Fire måneder senere var de blitt partisaner, og hadde fått i oppdrag å drive etterretning for russerne.

I slutten av august 1944 ble tre nordmenn satt i land i Storbukta på sørsiden av Holmengråfjorden. De tre var Andrei Kåsereff (fra Grense-Jakobselv), Modolf Hansen (fra Kirkenes) og Gunnar Halvari (fra Kiberg). De hadde reist ut fra militærbasen Retinskij utenfor Murmansk, utsendt av etterretningstjenesten til den Sovjetiske Nordflåten. Oppdraget bestod i å finne et oppholdssted på Øretoppen/Bealljecohkka der de kunne overvåke den tyske skipsfarten inn og ut Bøkfjorden. Derfra skulle de rapportere om det de så tilbake til etterretningsbasen utenfor Murmansk. De tre fant en steinhule ca. 1 km nordøst for Øretoppen. Hula ble deres hjem i to måneder. Fra denne tok de daglige rekognoseringsturer til Øretoppen, og meddelte til sine oppdragsgivere om observasjonene de gjorde. Den 7. oktober begynte den Røde Armé sin offensiv ved Litsa-fronten, og partisanene på Øretoppen kunne med egne øyne se hvordan kampene flyttet seg vestover og etter hvert inn på norsk territorium. Den 26. oktober 1944 fikk de tre beskjed på radioen at de befant seg på befridd område. De forlot da hula og sluttet seg til de Sovjetiske troppene som var ilandsatt i Holmengråfjorden. Etter krigen valgte de tre partisanene å holde tett om sin aktivitet på Øretoppen. Ikke før i 2005 fikk offentligheten kunnskap om denne historien, som hadde vært en godt skjult hemmelighet helt opp til våre dager. Heftet beskriver historien om de tre på Øretoppen og i tillegg gjenoppdagelsen av hula som ble gjort i 2005.

Parallell tittel Bealljecohkka

Forlag Bealljecohkka Innovation