Pappa - en russisk flyktning

Aschehoug 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er historien om Dimitri Dimitrivitsj Kolobov, som flyktet fra den russiske borgerkrigen i mars 1920. Som kaptein i tsarens hær ble han såret og tatt til fange da bolsjevikene invaderte Arkhangelsk. Han var en av et tusentall russere som kom seg unna og tok seg til Norge sjøveien. Kaptein Kolobov fant seg aldri helt til rette i Norge. Han fornorsket navnet sitt til Koloboff, slo seg opp til å bli en av landets fremste portrettfotografer, og etablerte egen forretning i Sandefjord. Her hadde forfatteren sin barndom, og den russiske kapteinen ble hennes pappa.

En lite kjent historie om flyktninger som kom til Norge under dramatiske omstendigheter i 1920. En av dem var kaptein i tsarens hær, Dimitri Dimitrivitsj Koloboff. Han ble tatt til fange av bolsjevikene, men greide å rømme, og sammen med offiserer, regjeringsmedlemmer og velstående borgere flyktet han sjøveien. Etter flere regulære sjøslag kom de velberget fram til Norge. Debatten om flyktningene den gang har klare paralleller til dagens flyktninge- og asylpolitikk. Koloboff fikk aldri se igjen sin familie i Russland, men han etablerte seg i Sandefjord som en av våre fremste portrettfotografer. Her vokste også Sidsel Mørck opp, og den russiske kapteinen ble hennes pappa.

ISBN13 9788203196102

EAN 9788203196102