Panorama

norsk vg1

studieforberedende

av (forfatter), Jannike Ohrem Bakke (forfatter), Liv Marit Aksnes (forfatter), Gunnstein Akselberg (forfatter) og Kent Enström (illustratør).

Gyldendal undervisning 2006 Innbundet

Læreboka bygger på kunnskapen eleven har fra ungdomstrinnet, og skal bl.a. hjelpe elevene til å utvikle ei kritisk holding til ting de kjenner fra før. Det er lagt vekt på å sammenligne moderne norsk med norrønt og andre språk, og språklige virkemidler behandles i et eget kapittel. Har oppgaver, forfatter- og stikkordregister.

Elevenes førstevalg! Panorama Vg1 har blitt svært godt mottatt. «Dette er boka vi ville valgt selv», sier elevene i Prosas læreverkvurdering. Målet er at elevene skal forstå og anvende det mangfoldet av tekster som omgir oss; muntlige, skriftlige, visuelle og sammensatte. Panorama Vg2 viderefører konseptet fra Vg1 . altså står basisferdigheter, fagkunnskap og tilpasning igjen i fokus, helt i tråd med læreplanen.Basisferdigheter er vektlagt i denne nye læreplanen, og Panorama følger opp dette med egne kapitler i basisferdighetene. I tillegg inneholder verket en rekke praktiske kurs, for eksempel i sjangerskriving og litterær analyse, og alt dette gjør det enklere for elevene å oppfylle kompetansemålene.Fagkunnskapen har en stor og sentral plass i verket. Emnene er grundig behandlet, og elevene kan også bruke verket som et oppslagsverk. Tilpasning står også sentralt i Kunnskapsløftet, og i Panorama finner du oppgaver, undervisningsopplegg og et eget «Test deg selv»-kapittel (for diagnostisering og tilpasning) som tilrettelegger for differensiering.Et svært omfattende nettsted supplerer bøkene. I tillegg har Panorama også ressurspermer for lærerne.

Forlag Gyldendal undervisning

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205345553

EAN 9788205345553

• "Panorama - norsk vg2" av Marianne Røskeland
  • "Panorama - norsk vg3" av Marianne Røskeland
  • "Emma hos tannlegen" av Gunilla Wolde
  • "Sosiale medier - hvordan ta over verden uten å gå ut av huset" av Ida Jackson
  • "Den røde pimpernell" av Emmuska Orczy
  • "Nye spell av Emil fra Lønneberget" av Astrid Lindgren