Palestinerne

historie og frigjøringskamp

med nytt kapittel om perioden 1973-2009

Forlaget Rødt! 2009 Heftet

Forfatteren besøkte flere ganger palestinageriljaens baser før utgivelsen av denne boken i 1973. Han ble kjent med folk på alle nivåer, fra vanlige flyktninger i leirene, til ledere i Fatah; og skrev boken vinklet fra palestinernes synspunkt. Denne utgaven har et nytt kapittel som dekker palestinernes kamp i perioden 1973-2009. Har litteraturliste.

"Peder Martin Lysestøl har besøkt palestinageriljaens baser mange ganger. Han kjenner folk på alle nivåer - fra vanlige flyktninger i leirene til ledere i Fatah. Han har studert dokumenter som aldri før er offentliggjort i Vesten. Derfor har han kunnet skrive boka Palestinerne, sett fra deres eget synspunk." (Fra omslaget til førsteopplaget i 1973) Da Palestinerne kom, var opinionen i Norge og den vestlige verden ekstremt pro-israelsk. Når det tredje opplaget utgis i 2009, er Gaza akkurat bombet sønder og sammen. Men: Palestinerne har venner over verden, flere enn noensinne. Peder Martin Lysestøl har skrevet et fyldig kapittel om palestinernes kamp fra 1973 til 2009, "Kampen for et fritt Palestina fortsetter". Det er nye kart og bilder fra tida etter 1973. Finn Sjue har skrevet et nytt forord. Det har vært et sterkt ønske lenge blant palestinaaktivister i Norge om å få utgitt boka på nytt. Tidsskriftet Rødt! gir ut det tredje opplaget fordi kunnskap er viktig for å styrke solidaritetsarbeidet med det palestinske folket.

Forlag Forlaget Rødt!

Utgivelsesår 2009