Pårørende og søsken i psykisk helsevern

hermeneutisk metode, søskens opplevelse, pårørendesamarbeid

Fagbokforlaget 1998 Heftet

Boken omhandler opplevelsen av å være pårørende i psykisk helsevern, og den gir en oversikt over forskning og kunnskaper om ulike sider ved det å være pårørende og søsken til personer som lider av en langvarig mental sykdom. Videre gir den en beskrivelse av en kvalitativ forskningstilnærming. Forfatteren tar også opp pårørendes møte med psykisk helsevern og hvordan pasient og pårørende ønsker å bli møtt av helsevesenet. Til slutt beskrives sentrale prinsipper for samarbeid med pårørende. Boken bygger på forfatterens doktorgradsavhandling. Med litteraturliste og stikkordregister.

Boken omhandler opplevelsen av å være pårørende i psykisk helsevern. Pårørende er i ferd med å befeste sin situasjon som brukere og samarbeidspartnere. Kunnskap om deres situasjon og deltagelse er avgjørende i dagens og framtidens psykiske helsevern. Boken gir en oversikt over forskning og kunnskaper om ulike sider ved det å være pårørende og søsken til personer som lider av en langvarig mental sykdom. Videre gir den en grundig beskrivelse av en kvalitativ forskningstilnærming. Resultatene omhandler søskens opplevelse av sykdommen, følelser i forhold til den syke, samværet med den syke, forholdet til andre familiemedlemmer og egen utvikling. Forfatteren tar også opp pårørendes møte med psykisk helsevern og hvordan pasient og pårørende ønsker å bli møtt av helsevesenet. Til slutt beskrives sentrale prinsipper for samarbeid med pårørende. Presentasjonen inneholder rikelig med sitater og fortellinger fra deltagerne i undersøkelsen. Boken bygger på forfatterens doktorgradsavhandling om emnet og egner seg som lærebok for helse- og sosialutdanninger der kunnskap om pårørendes situasjon og opplevelser står på timeplanen. Kjell Kristoffersen er psykiatrisk sykepleier og dr. polit. Han arbeider som førsteamanuensis ved Seksjon for sykepleievitenskap, Universitetet i Bergen. Han har lang erfaring fra klinisk arbeid, undervisning og forskning innen psykisk helsevern.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1998