På talefot med døden

beretninger om livet

av (forfatter) og Rita Aglen (illustratør).

Uranus 2004 Heftet

I denne boka deler 15 mennesker sine tanker, følelser og opplevelser om livet og døden. De har ulike måter å forholde seg til døden på, enten ved at de har en alvorlig sjukdom, at de har mistet noen, eller at de selv har vært døden nær. I tillegg skriver bl.a. en sjukehusprest om hva som kan skje ved et dødsleie og en filosof skriver om de som ikke vil akseptere døden.

I På talefot med døden . beretninger om livet, har femten sjenerøse mennesker åpnet sine hjerter slik at vi kan få dele noen av deres innerste tanker, følelser og opplevelser om livet og døden. De har på ulike måter vært nødt til å forholde seg til døden, enten ved at de selv har en alvorlig sykdom, at de har mistet en av sine kjære, eller at de selv har vært døden nær. De reflekterer også over om livssyn og tro påvirker deres forhold til døden.
Men selv om døden står meget sentralt i denne boken, så er det livet det handler om. Det er derfor de har sagt ja til å være med. De ønsker at vi andre, vi som ennå ikke har fått den erfaringen de har, skal kunne lære noe av deres historier slik at vi kan få et bedre liv.
I tillegg til disse femten menneskene bidrar syv såkalte fapersoner med ulik kompetanse, hvert sitt tema der de berører livet og døden på sin måte.

Hvorfor er det så vanskelig å snakke om døden? Hvorfor er døden et ikke-tema blant de fleste av oss? Mennesker som har fått en «deadline», sier ofte at de er glade for at de får tid til å rydde opp, at de får tid til å ta farvel, at de får tid til å forberede seg på at de skal dø. De ønsker ikke å dø, men de er heller ikke redde for døden.
Mange av oss sier at vi ønsker å dø «med skoene på». Vi gleder oss over dem som dør «på post»; de er heldige, de visste ikke hva som skjedde med dem, de visste ikke at døden kom. Dette kan vel bare bety at mange av oss ikke ønsker å vite når døden kommer? Hvorfor ikke, undrer forfatteren på. Hvorfor er mange av oss så redde for det eneste sikre vi vet her i verden? Vi vet at døden kommer, men vi later som om den ikke eksisterer.

En bok for hvem?
Dette er en bok for de som er opptatt av livet og døden, eller for de som gjerne vil vite hva andre tenker om livet og døden. Boken kan være et utgangspunkt for samtaler med en som er alvorlig syk, den kan være en støtte til etterlatte og ikke minst kan den være en fagbok for helsepersonell, for i denne boken kommer det også fram hvordan man ikke bør behandle syke og døende.
Boken trekker ingen konklusjoner, for ingen vet døden er, eller hva den bringer. Men selv om vi ikke vet noe om døden, kan vi på ulike måter tenke oss, tro eller håpe på hva døden innebærer, og vi kan tenke oss og tro at det finnes . eller ikke finnes . noe «etterpå».

På talefot med døden . beretninger om livet er en vakker og tiltalende bok som kan være et godt utgangspunkt for en samtale om livet og døden, livssyn og våre tanker om at vi alle skal dø.

Forlag Uranus

Utgivelsesår 2004