På sporet av bybanen

av (forfatter) og Sverre Mo (illustratør).

Bodoni 2007 Innbundet

Boken ser historisk på Bybanen i Bergen. Den tar også for seg vekst og fall på trikk og bane, samt privatbilismen. Med litteraturliste.

Historien om Bergen er ikke komplett uten historien om hva som har bundet byen sammen. I dag sykler vi, kjører buss, tog, båt - eller vi setter oss i bilen. Mulighetene tar vi for gitt. Men man skal ikke mange år tilbake før byen så helt annerledes ut. Dette er en bok om transportsystemet gjennom 150 år. Her finner du dampferger og fløttmenn, Beffen og rutebilselskaper. Her finner du drømmer om jernbane til Kristiania. Visste du forresten at Norges første norskproduserte bil kommer fra Bergen? Eller hvordan bergenserne i kampen for Bergensbanen forandret måten det drives politikk på i Norge? Boken viser også trikken og banenes vekst og fall, og privatbilismens inntog. Her får du forklaringen på hvorfor forslagene om en lokalbane på 70-tallet strandet, og hvordan Bergen ble den første byen i Europa som fikk bomring. Sist, men ikke minst, handler boken om Bybanen. Visjonene, pengene - det politiske spillet. Hvem, hva - og hvorfor?

Forlag Bodoni

Utgivelsesår 2007