På nett

essays om kontakt og vennskap krydret med hjerneforskning

Drømsmia 2012 Heftet

Denne essaysamlingen handler om nettverk i ulike varianter. Et ledende tema er hvordan de bidrar til livsmot. Samlingen er satt sammen av 20 selvstendige essays, som likevel er nært knyttet til hverandre. Nettverk på alle kanter. Vennenettverk. Bekjentskaper og fremmede er "venner" på Facebook. Hele verden er knyttet sammen i nett. Ved hjelp av noen tastetrykk kan man oppnå kontakt med personer på den andre siden av kloden. Dette er basert på teknologi. Telekommunikasjon er bare én type nettverk. Flyruter, veier, jernbaner, seilingsleder, kraftlinjer og mange andre nett binder verden stadig tettere sammen. Men naturen er også bygd opp av nettverk: hjernen vår har for eksempel så lange fibre at hvis de ble lagt etter hverandre, ville de gå flere ganger rundt jorda! Man blir mer og mer klar over at alle prosesser i naturen er knyttet sammen. At nettverkene fungerer, er med på å bestemme hvordan vi har det som mennesker.

Forlag Drømsmia