På hugget

absolutt ørretfiske

Naturforl. 2004 Innbundet

Forfatteren delere her sine erfaringer med fiske i Oslomarka gjennom 15 år. Han har loggført 1100 fisketurer og omtrent 4000 ørreter, og har utviklet en egen form for effektivt ørretfiske. Hans erfaringer har relevans for de fleste vann i Norge, uansett om du fisker med mark, sluk eller flue.

Stig Werner fant aldri den boka om ørretfiske han så gjerne ville ha. Da foretok han et dypdykk i alt han selv hadde av erfaring og skrev På hugget.
Ørretfiske kan nemlig være svært enkelt. Og det kan være rene vitenskapen. For Stig Werner har det vært begge deler. Hjemme hadde han nesten fem tettskrevne fiskedagbøker som vitnet om 1100 fisketurer gjennom 15 år, og hvor resultatet var bort i mot 4000 fangede ørreter.
Stig Werner deler raust ut sine erfaringer i debutboka, som er fullpakket med velskrevet informasjon. Forfatteren er opptatt av at ørretfisket skal være enkelt, at det skal være billig og at det skal være for alle. Hans jaktmarker var først Nordmarka. Siden utvidet han området til også å omfatte hele Oslomarka. Det er knapt det vann i området som ikke har stiftet bekjentskap med Werners fiskekroker. Men erfaringene hans har relevans for de fleste vann og elver i Norge, uansett om du fisker med mark, sluk eller flue.
På hugget rommer det meste. Du kan følge ørreten fra rogn til stekepanne. Men samtidig understreker forfatteren at fiskernes egne erfaringer alltid må følge med på veien for å bli en god fisker. Og da starter man samme sted som forfatteren selv startet; med egne fiskedagbøker. Oppskriften finner du selvsagt også i denne boka.

Forlag Naturforl.

Utgivelsesår 2004