På flukt i fremmed land

Gyldendal Tiden 1998 Innbundet

Det er år 1666. Sekstenårige Daniel skal for første gang utenlands i oppdrag for arbeidsgiveren sin. Sjøkrigen raser mellom England og Holland, og Daniel havner i en engelsk fangeleir. Dette er slaveri av verste slag, og Daniel skjønner at han må rømme for å overleve. Han får hjelp av den mystiske leirgutten Charles, og de to begir seg til fots mot London. Fryktelige opplevelser venter dem, både på ferden og framme i verdensbyen.

London brenner er en spennende historisk røverroman. Historien utspiller seg i 1666. Det er sjøkrig mellom England og Holland, pesten har herjet i London året før og London brenner. Hensynsløse mennesker beriker seg og røverbander ferdes langs landeveiene. Midt oppi detter havner norske Daniel Draug, 16 år, egentlig på vei fra trelastbyen Larvik til Holland i et oppdrag for arbeidsgiveren sin. Men skipet han er ombord på kommer aldri til målet. Isteden havner Daniel i engelsk fangeleir, som han rømmer fra sammen med leirgutten Charles. Daniel har aldri vært i utlandet før, han kjenner ikke Charles og kan ikke forestille seg noen av det som venter dem på flukten til London . Få behersker underholdningslitteraturens fortellergrep som Gunnar Sem. Han kan komponere en spennende intrige inn i historiske miljøer, han har gode bakgrunnskunnskaper og mestrer å lage troverdige og levende miljøskildringer som er til å stole på ned til minste detalj.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1998