På feriekoloni

historien om Hudøy

av (forfatter) og Jon Ruder (forfatter).

Schibsted 2000 Innbundet

Fra 1918 har titusenvis av barn tilbrakt sommeren på feriekolonien på Hudøy. Boka forteller om ferieøya, det gamle samfunnet, om de første feriekolonistene, om bygginga av koloniene, om sultne unger på tredvetallet og om steder, navn og historier. Har litteraturliste.

Fra det hele startet i 1918 har titusenvis av barn tilbrakt noen sommeruker på feriekoloni på Hudøy. Og mens samfunnet gradvis har endret seg, har tiden på en måte stått stille der ute. "På feriekoloni - historien om Hudøy" er for første gang fortellingen om ferieøya, om det gamle samfunnet, om sultne unger på tredvetallet, om steder og navn, om historier, om Kaptein Krok og små grønne menn, brødblingser, myggstikk og krabbefiske. Men også om hvorfor det var behov for feriekolonier for hundre år siden, om de sosiale forholdene, om ernæring og etter hvert ropet om et sterkere pedagogisk innhold.#11;Hudøy er selve ferieleirøya. Og alle er enige om én ting: Har du vært der, glemmer du det aldri.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2000