På et tusendels sekund

rally VM, Norge februar 2007

av (forfatter), Steffen Laursen (forfatter), Helge Reistad (illustratør) og Steffen Laursen (illustratør).

Steffen grafisk tilrettelegging 2008 Innbundet

Boken handler om Norges første verdensmesterskap i rally, arrangert i Hedmark fra 15-18 februar 2007. Forfatterne tar for blant annet for seg forberedelsene, åpningsseremonien i Hamar, de tre løpsdagene og avslutningen. Boken inneholder i tillegg resultatliste, kart og grunnleggende fotobegreper.

Denne boken handler om det første norske verdensmesterskapet i rally for biler 15.-18. februar 2007, arrangert av FIA-WRC: Rally Norway 2007. Fotografiene i denne boken er tatt i løpet av fire uker vinteren 2007. Det er bilder fra rallyområdet før og under rallyet. Vi ser hvordan det rolige vakre landskapet med elger, utegående kuer og hester, blir klargjort for innrykk av publikum, helikoptre og raske biler. Etter hvert kommer veisperringer, skilt og søppelstativer på plass, og alt gjøres klart for presentasjon av rallysirkusets store artister. Dette er blitt en bok om den "langsomme tid" blant publikum og frivillige medhjelpere ute i de store skogene, i motsetning til opplevelsen av den "raske effektive tid" blant de profesjonelle arrangørene og de superproffe rallyførerne. Steffen Laursen og Helge Reistad er selv amatører når det gjelder rally-sport, men ønsket å lage en fotobok fra dette historiske sportsarrangementet når "det plutselig landet like på dørstokken". Dette er en bok med disse to "rally-vitnenes" selvopplevde erfaringer formet i tekst og fotografier fra en av de største og mest sette sportsbegivenheter i Norge noen sinne. Fire dager vinteren 2007, fra torsdag 15. til søndag 18. februar kom verdenspressen og de beste rallykjørerne til Hedmarken. Det var en begivenhet vi ikke kunne la gå fra oss. Året før hadde vi lagd boka "På et hundredels sekund" med bilder fra 1957-64, nå var det nye hendelser i det samme området 50 år senere. Men denne gangen i et raskere tempo. Derfor gav vi boka tittelen "På et tusendels sekund". Ingen av oss hadde noe større kjennskap til rally-sporten, men vi fant raskt ut av hvorfor det fasinerer så mange. Vi har søkt å fange møtet mellom det raske og det mer bedagelige. Vi har forsøkt å fange møtet mellom ultraprofesjonelt og kommersielt på den ene siden, og dugnadsånden i lag og foreninger på den andre siden. Vi er begge opptatt av å fotografere så du vil også finne tanker og refleksjoner om hvorfor og hvordan noen av bildene har blitt til. Men mest av alt er dette en mimrebok for de utrolig mange som fylte skoger og publikumsarenaer under arrangementet.

Parallell tittel In a thousandth of a second

Forlag Steffen grafisk tilrettelegging

Utgivelsesår 2008