P2-akademiet

bind XXXIII

av (utgiver).

Transit 2005 Heftet

Dette er 33. bind i serien med populærvitenskapelige foredrag fra NRK-P2s programpost P2-akademiet, sendt fra 20. mai til 11. november 2004.

KARI ELISABETH BØRRESEN: Kjønnsmodeller i kristendom og islam STÅLE RAMSTAD: Er elektromagnetisme helsefarlig? BJØRN HOFMANN: Mange blir til, noen dør. Om sykdommers vekst og fall JOSTEIN ANDREASSEN: Vi kalte henne Sol. Søgne-kvinnen . det eldste menneskefunn i Norge JØRGEN HAAVARDSHOLM: Jernalderhistorie eller nasjonalsymbol? Striden om vikingene og vikingskipene SUNNIVA SIEM: Solen . våre forfedres og etterkommeres energikilde LEIF SVALESEN: Fra slavefart til fredskultur. Det dansk-norske slaveskipet Fredensborg ARILD BROCK: Fedres kamp for likeverd i barnefordelingssaker KNUT OLAV ÅMÅS: I Gutenberg-galaksen. Olav H. Hauges liv og diktning INGE EIDSVÅG: Dikteren og konsentrasjonsleirfangen. Om Hamsuns rolle i Ossietzky-saken ROGER LARSEN: Hva er livet uten selvrefleksjon? Om filosofisk praksis BERGE SOLBERG: Er fosterdiagnostikk sortering av liv? FRODE BERGLUND: Velgere uten hukommelse? Politisk lojalitet og partitilknytning i det moderne Norge ASTRID BASTIANSEN: Hvor mye veier sjelen?

Forlag Transit

Utgivelsesår 2005