Overvinn ditt alkohol- eller rusproblem

effektive løsningsstrategier

av (forfatter), G. Alan Marlatt (forfatter), Charlotte Bech (oversetter) og Odd Erling Børstad (oversetter).

Gyldendal akademisk 2007 Heftet

Boka inneholder eksempler, tips, arbeidsoppgaver og evalueringsskjemaer som gjør det lettere å legge opp en personlig strategi for endring, følge din egen framgang og forebygge tilbakefall i samarbeid med terapeut eller rådgiver. Har litteraturliste.

Er du avhengig av alkohol, piller, tobakk eller et annet rusmiddel, og har tatt den livsforandrende avgjørelsen om å bryte mønsteret? Denne arbeidsboken kan bidra til at du holder deg rusfri. For å overvinne avhengighet, kreves et personlig og skreddersydd behandlingsopplegg. Overvinn ditt alkohol- eller rusproblem er et verktøy for å legge opp en personlig strategi for endring, progresjon og forebygge tilbakefall i samarbeid med terapeut eller rådgiver. Arbeidsboken hjelper deg blant annet med å:* erkjenne ditt misbruksproblem og konsekvensene av det* takle trangen til å ruse deg* å motstå tilbud om rusmidler* identifisere og håndtere varsler om tilbakefall og høyrisikosituasjoner* bygge opp et støttende nettverk* takle vanskelige følelser (sinne, kjedsomhet, depresjon osv.)* håndtere konflikter med familie og andre menneskerBoken bygger på mange års erfaring fra arbeid med klienter og studier av blant annet kognitiv-behavoristisk behandling, mestringsstrategier og 12-trinnsprogrammet. Forfatterne Dennis C. Daley og G. Alan Marlatt er internasjonalt anerkjente forskere innenfor feltet.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2007