Omtale fra forlaget
Denne boka handler om overganger i skolen, fra barnetrinnet til ungdomstrinnet. Forfatterne gir et bredt kunnskapsgrunnlag, og presenterer ny innsikt fra norske skoler knyttet til både sosiale og faglige utfordringer i overgangen. Kapitlene i boka er skrevet av lærerutdannere i ulike fag, og forfatterne ser overgangen fra ulike perspektiver: ledelsesperspektivet, lærerperspektivet, elevperspektivet og foreldreperspektivet. Overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet er et stort forskningsfelt internasjonalt, men det har vært lite forskning på denne overgangen i norsk sammenheng. I denne boka defineres overgangen som en periode med endringer som både kan være utfordrende og spennende fordi det skjer mye nytt. Elevene har mange forventninger, de får nye roller, og de blir kjent med nye elever og lærere. Overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet er et læringsutbytte i grunnskolelærerutdanningene, og boka gir verdifull kunnskap til grunnskolelærerstudenter samt til lærere og skoleledere. Antologien er også et viktig bidrag innenfor utdanningsforskning. Målgruppa for boka er studenter i grunnskolelærerutdanning og lektorutdanning. Boka er også aktuell for de faga som er belyst i boka: pedagogikk, matematikk, norsk, engelsk og kroppsøving. I tillegg er den aktuell for studier i skoleledelse og IKT.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2023
Format Heftet
ISBN13 9788215060934
EAN 9788215060934
Språk Bokmål
Sider 254
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket