Over fjord, fjell og fonn

driftehandel med storfe i Norge ca. 1850-1930

Snøhetta forl. 2008 Innbundet

Boka er en bearbeidet utgave av avhandlingen "Driftehandel med storfe i Norge ca. 1850-1930". Den viser hvordan handelen foregikk, fra tinging av fe til dyra var solgt, og hvorfor denne handelen var så viktig for by og land. Forfatteren redegjør for hvordan driftehandelen fungerte som økonomisk og sosialt system, og boka gir et samlet bilde av denne aktiviteten som var en viktig del av det gamle bondesamfunnet under endring. Har litteraturliste.

Anna Helene Tobiassen (f. 1931) er dr. philos. i 1988 med avhandlingen Driftehandel med storfe i Norge ca. 1850-1935. Denne boka er en bearbeidet utgave av avhandlingen, og den handler om hvordan alt foregikk, fra tinging av fe til dyra var solgt, og om hvorfor denne handelen var så viktig både for by og land. Handelen settes i en større sammenheng der vi ser variasjoner mellom distriktene og hva slags økonomiske og sosiale forbindelser som ble skapt. Dessuten er det spennende spillet under .akkederingen. mellom kjøper og selger et viktig tema. Og ikke minst handler boka om hverdagens slit under tøffe naturforhold, om det å forstå seg på fe, om fargerikt folkeliv og munnrapp pruting i drifteløkka, om folkelig humor og om møte med nye tider. Boka forteller hvordan driftehandelen fungerte som økonomisk og sosialt system. Dette var en livsstil for mange, og der femarkedene foregikk om høsten, ble samfunnslivet for noen døgn snudd på hodet. Alt dette, sammen med mange gode fotografier, kart og prinsippskisser, gjør dette til en verdifull bok. Boka gir et samlet bilde av en aktivitet som var en viktig del av det gamle bondesamfunnet under endring.

Forlag Snøhetta forl.

Utgivelsesår 2008