Over andres dørstokk

yrkesetikk i arbeid hjemme hos klienter og pasienter

Kommuneforl. 2000 Heftet

Boka gir ei innføring i verdimessige og etiske sider ved arbeid hjemme hos klienter og pasienter. Den drøfter ulike praktiske og prinsipielle valg i forbindelse med slikt arbeid. Har litteraturliste.

Stadig flere mennesker som er avhengige av pleie- og omsorgstjenester, bor i eget hjem. Å ha sitt "hjem hjemme" er på flere områder forskjellig fra å ha sitt "hjem borte". Utfordringene for de profesjonelle hjelperne er å vurdere hvilken etikk som legges til grunn når de trår over andres dørstokk.
I denne nye utgaven av Over andres dørstokk har forfatteren lyktes i å gi en grundig, men lett tilgjengelig beskrivelse av de etiske teoriene som ligger til grunn for de verdimessige og etiske sidene ved hjemme-hos-arbeid. Boka inneholder også stoff om forholdet mellom omsorgsnivåene, på bakgrunn av økte og bedre tilbud til aldersdemente. Den etiske refleksjonsmodellen som presenteres i boka, har en pedagogisk framstilling som gjør den anvendelig i møte med hverdagens etiske utfordringer.
Boka gir ingen enkle, regelorienterte løsninger på de mange etiske dilemmaene arbeid i andres hjem innebærer, men den belyser konkrete, etiske problemer og drøfter ulike praktiske og prinsipielle valg i forbindelse med et slikt arbeid.
Boka dekker praktikernes og utdanningsinstitusjonenes behov for en systematisk framstilling av etikk og yrkesetikk i arbeid i andres hjem. Den henvender seg til alle som arbeider med pasienter og klienter i deres eget hjem.
Lars Gunnar Lingås er sosionom og har tatt den filosofiske doktorgraden på emnet etikk i sosialt arbeid. Han har skrevet en rekke bøker og artikler om sosialfaglige og etiske emner og er en etterspurt foredrags- og kursholder.

Forlag Kommuneforl.

Utgivelsesår 2000