Outsourcing av IT

strategi og styring ved tjenesteutsetting

av (forfatter) og Hans Solli-Sæther (forfatter).

Fagbokforlaget 2004 Innbundet

I boken er det fokusert på enkelte kritiske utfordringer knyttet til det å utskille IT-tjenestene fra et firma. Forfatterne ser på de juridiske, organisatoriske, teknologiske og innkjøpsfaglige sidene ved outsourcing. Dette gjøres ved hjelp av aktuelle eksempler fra bedrifter. Sentralt i boken er å se på riktig valg av strategi og ledelse for å oppnå fordeler og gevinst for outsourcing. Med litteraturliste og register.

Markedet for outsourcing av IT har vokst kraftig de siste årene, og mange bedrifter kjøper store deler av sine IT-tjenester hos eksterne tjenesteleverandører. Ved outsourcing av IT vil aktiva i form av infrastruktur, informasjonssystemer eller personell overføres fra en bedrift til en annen, og dette danner grunnlaget for tilbakekjøp av tjenester og betaling for leverte tjenester. Prosessen berører både teknologiske og forretningsmessige aktiviteter og spørsmål, og det må etableres en organisasjonsstruktur hos tjenestekjøper som er tilpasset bedriftens grad av outsourcing. En rekke kritiske utfordringer berører samhandlingen mellom tjenestekjøper og tjenesteleverandør, og fokus i boken er rettet mot valg av riktig strategi og styringsprinsipper for å sikre oppnåelse av potensielle gevinster. Boken bygger på anerkjente teoretiske bidrag og forskningsresultater innenfor fagområdet, og vi har valgt å bruke bedriftseksempler for å vise anvendelsen. Boken vil således passe både som lærebok for studenter og som fagbok for praktikere. Professor Petter Gottschalk ved Handelshøyskolen BI driver med undervisning, forskning og publisering innen IT-ledelse, kunnskapsledelse, IT-strategi, IT-organisering og outsourcing. Han har vært administrerende direktør i ABB Datakabel og i Norsk Regnesentral. Gottschalk er en etterspurt foredragsholder. Hans Solli-Sæther er cand.scient. fra Universitetet i Oslo og bedriftsøkonom fra Handelshøyskolen BI. Han har mange års erfaring med outsourcing av IT, bl.a. som IT-direktør i Posten Norge. Solli-Sæther er for tiden stipendiat ved Handelshøyskolen BI og har publisert sin forskning nasjonalt og internasjonalt.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2004