Outsideren Herleik Kristiansens kunst

Sør-Troms museum 2015 Innbundet

DENNE BOKEN handler om grafikeren og keramikeren Herleik Kristiansen, som også er såkalt psykisk utviklingshemmet. Det er en diagnose som, slik virker det i hvert fall ikke har hatt særlig betydning for hans kunstneriske talent, men som lett kunne ha hindret hans muligheter for å utvikle dette talentet. Når dét ikke skjedde, skyldes det en serie med lykkelige tilfeldigheter som forfatteren Gunnar Danbolt behandler nærmere i denne boken. Forfatteren analyserer først Herleik Kristiansens tegninger, keramiske arbeider og linosnitt før han setter verkene inn i noen større sammenhenger: årene på Trastad Gård, møtet med formingslærer Sigvor Riksheim og hennes montessori inspirerte pedagogikk og ikke minst Art Brut-bevegelsen etter 1945 - som i dag kalles Outsider Art - som gjorde det mulig at også det en psykisk utviklingshemmet skaper, kan aksepteres som kunst, om det holder mål. Og det gjør det, for Herleik Kristiansens arbeider er innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet i Oslo og Nord- Norsk Kunstmuseum i Tromsø, og han er medlem av Norske Billedkunstnere.

Forlag Sør-Troms museum

Utgivelsesår 2015