Ottars verden

en reiseberetning fra 800-tallet

Orkana 2018 Innbundet

Ottars var en mann fra Hålogaland som en gang på slutten av 800-tallet besøkte kong Alfred den store av Wessex. Der fortalte han om livet i nord og om steder han hadde besøkt. Ottars beretning ble skrevet ned og føyd til et historieverk som kong Alfred fikk oversatt fra latin til gammelengelsk.

Ottars beretning er i dag en av vikingtidens mest sentrale og siterte kilder. Forskere har først og fremst festet seg ved opplysninger om Ottars gårdsdrift, inntektskilder og formue. I denne boken er perspektivet et annet. Forfatteren tar oss med på en reise i kjølvannet hans på reiser han foretok både i Hålogaland og til områder utenfor.

Hva preget tiden Ottar levde i, områdene han passerte og stedene han besøkte? Hva kan han ha sett og lært underveis, og ikke minst, hva var de samfunnsmessige konsekvensene når reisende av Ottars støpning vendte hjem?

Inger Storli er professor i arkeologi ved Tromsø Museum - Universitetsmuseet.

Forlag Orkana

Utgivelsesår 2018