Osteologisk materiale som historisk kilde

av (redaktør) og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Senter for middelalderstudier (utgiver).

Tapir akademisk forlag 2000 Heftet

Artiklene tar opp sentrale aspekter ved forskningen innen feltet human- og animalosteologisk materiale som historisk kilde i Norden. De kaster lys over forskningspotensialet beinmaterialet representer, og fokuserer på tekniske og metodiske problemer knyttet til utnyttelsen av materialet. Har litteraturlister.

Høsten 1999 arrangerte Senter for middelalderstudier, NTNU, et seminar der temaet var "Human- og animalosteologisk materiale som historisk kilde". Seminaret ble lagt opp med henblikk på å oppnå en best mulig dekning av sentrale aspekter ved forskningen innen dette feltet i Norden. Målsettingen var dels å kaste lys over forskningspotensialet beinmaterialet representer, dels var det ønskelig å fokusere på tekniske og metodiske problemer knyttet til utnyttelsen av materialet. Det ble også lagt vekt på å bringe frem ferske resultater fra den pågående forskning. Det er disse foredragene, til dels i bearbeidet form, som er denne bokens innhold. Artiklene viser at osteologi er et mangfoldig forskningsfelt som åpner for store muligheter, men også at fagområdet sliter med problemer av økonomisk-praktisk art, ikke minst i Norge. Hensikten med boken er ellers å åpne faglige barrierer inn til og mellom fagdisipliner som arkeologi, historie, sosialantropologi, zoologi, medisin etc.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788251916318

EAN 9788251916318

Serie Senter for middelalderstudier. Skrifter (11)

Språk Bokmål Flerspråklig Engelsk Dansk Svensk