Oslo under krigen

Pegasus 2016 Innbundet

Oslo under krigen
- en oppslagsbok
Dette er en bok om steder i Oslo og det daværende Aker i krigsårene; hvor jødene som ble deportert bodde; hvor tyskerne holdt til, og hvor de hadde krigsfangeleirer og militæranlegg; hvor det ble utført sabotasjeaksjoner og hvor det skjedde større ulykker.

Det er skrevet mye om hendelser, personer og forhold i Oslo under den annen verdenskrig. Den verste hendelsen var deportasjonen av jødene. Ofte finner man antall og datoer når dette omtales. De var helt vanlige mennesker - forretningsfolk og arbeidere, husmødre og kontordamer, skolebarn og spedbarn, gamle og unge. I denne boken finner man dem og familiene deres omtalt på adressene hvor de bodde.

Den tyske tilstedeværelsen var fysisk massivt tilstede; militære anlegg, fangeleire,rekvirerte skoler og boliger som okkupasjonsmakten trenge for sine tropper, offiserer og landsdekkende kommandosentraler. Her blir dette presentert samlet.

Beskrivelsene tar utgangspunkt i stedene, slik de var før og under krigen - eller oppført av tyskerne. Nå er de fleste sporene etter tyskernes leire og andre militæranlegg borte, anlegg som spilte en viktig rolle i en kort og dyster periode i byens historie.

Oslo under krigen er ordnet som en lokalgeografisk oppslagsbok, hovedsaklig etter byområder i det daværende Oslo og Aker. Dessuten inneholder boken kart og registre som gjør det lett å finne enkeltopplysninger og personer.

Forlag Pegasus

Utgivelsesår 2016