Osebol

av (forfatter) og Bjørn Alex Herrman (oversetter).

Aschehoug 2020 Innbundet

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp eller selg boka hos Bookis!

Osebol handler om hva som er viktig i livet. Om slekters gang, om å høre stillheten, om å bry seg om barna, om naboen som ble borte, om å ta vare på husene, om fabrikken som ble lagt ned, om dompappen som lyser som epler i de nakne vintertrærne.
Så godt som alle Osebols voksne innbyggere, drøye førti mennesker, forteller om livene sine. Eivor Halvorsson, 94, tenker på broren Holger som døde da han var barn fordi ingen skjønte at han hadde blindtarmbetennelse. 26 år gamle polske Mattias Danilowicz synes svenskene er late. Urban Nilsson tok seg av bestefaren, han som brukte alle pengene sine på lastebiler, så lenge han levde. Nederlandske Annemarie den Heijer kom til Sverige fordi hun elsker Emil i Lönneberget. Alle stemmene gjør Osebol til en leseopplevelse som ikke ligner på noe annet.

«Med Osebol har Marit Kapla gitt oss et fremragende litterært kulturminne fra den svenske landsbygden med allmenngyldig verdi.» Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende (5 hjerter)

ISBN13 9788203267444

EAN 9788203267444

Omtalt sted Sverige

Tildelt litteraturpris Augustprisen 2019

1 bokelsker følger dette verket.