Ord for ord

artikler 1986-2004

Oktober 2005 Heftet

Boka inneholder artikler om litteratur, medier og kulturindustri, og om samtidshistoriske emner som ukebladet Se og Hør, TV-programmet Først og sist og Statoils korrupsjonssak. Boka inneholder også to artikler som knytter seg til forfatterens biografi Kathe, alltid vært i Norge og ei kildebasert fortelling som kretser omkring hvorfor Trygve Andersen blei utvist fra universitetet for ett år i 1892.

Dette brede utvalget inneholder blant annet Espen Søbyes artikler om ukebladet Se og Hør ("Familie-albumets redigeringsprinsipp er også Se og Hørs redigeringsprinsipp. Derfor fins det ikke kritikk i Se og Hør, det fins ikke bilder av noen som gjør noe galt") og tv-programmet "Først og sist" ("Den gode samtalen i .Først og sist. er iscenesatt, et kunstig produkt. Men det skal skapes et bilde av at her fins den gode samtalen, det aller viktigste er at det skapes et bilde av den gode samtalen som er uoppnåelig"), og kronikkserien fra Morgenbladet om Statoils korrupsjonssak. To artikler knytter an til Søbyes kritikerroste biografi "Kathe, alltid vært i Norge": "Et mørkt kapittel i statistikkens historie?" og "Redegjørelse for utarbeidelsen", et foredrag om arbeidet med å finne en poetikk for biografien om Kathe Lasnik. Bokens lengste artikkel "Denne skrekkelige tidsånd" er en virtuos, kildebasert fortelling som kretser omkring hvorfor Tryggve Andersen ble utvist fra universitetet for ett år i 1892, og gir et mangefasettert tidsbilde fra slutten av 1800-tallet. Søbye plukker vekk en del vedtatte sannheter om Tryggve Andersen.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2005