Opus 16

konsert for klaver og orkester i a-moll

av (forfatter) og Tønnes H. Gundersen (forfatter).

Ad notam 2019 Innbundet

Edvard Griegs Konsert for klaver og orkester i a-moll, op. 16 er en av verdens mest spilte klaverkonserter. De fleste store pianister har den på repertoaret, ikke minst fordi den er så populær hos publikum. Selv om Edvard Grieg bare var 25 år da han komponerte A-mollkonserten, markerer den et av høydepunktene i hans liv. Han var nygift, nybakt far, lykkelig og inspirert. Forholdene kunne derfor neppe ha ligget bedre til rette for å få ut- løst hans kunstneriske skaperkraft. Verket vil alltid stå som et lysende ek- sempel på at en stor tanke kan fanges og legges ut i form av musikk. Fra begynnelse til slutt er det den samme ideen som utdypes og fargelegges.
Boken åpner med en utlegging av konsertens tre satser. I et eget kapittel skildres komponeringen som startet sommeren 1868 under nær sagt ideelle forhold i Søllerød utenfor København, og ble fullført i sterk motvind i Kristiania den følgende høsten og vinteren. Urframføringen i København våren 1869 ble en stor suksess, både blant publikum og kritikere. De tyske kritikerne vendte imidlertid tommelen ned, og deres kommentarer vil sikkert få leseren til å riste på hodet. Boken forteller videre om Griegs lange «samliv» med A-moll- konserten, og om hvordan han stadig finslipte den basert på erfaringer fra de mange framføringene - både som pianist og dirigent. Da Grieg døde i 1907, hadde han nettopp sendt en ny revisjon av A-mollkonserten til trykking - 39 år etter at han først begynte å arbeide med den.

Forlag Ad notam

Utgivelsesår 2019