Opplevelser

korte romaner fra et langt liv

Svein Sandnes bokforlag 2015 Innbundet

«Opplevelser», den første av disse memoarbøkene, utgis nå på nytt i en modernisert språkdrakt. Dette bindet dekker perioden fra Anthon B. Nilsens fødsel i Svelvik 30. juni 1855 til han nær 18 år gammel etter tre år på sjøen bestemmer seg for likevel ikke å bli sjømann, og går i land i Drammen 17. mai 1873, fast bestemt på å begynne «sitt jordeliv».
Da Anthon B. Nilsen er fem år gammel, omkommer faren, som er skipper, i et forlis i Kattegat. Moren, Anthon og den eldre broren Ingar flytter da til Christiania, hvor de lever under fattigslige forhold.
Boka gir et frodig bilde av småbyen Svelvik på midten av 1800-tallet, slik menneskene der oppleves av en liten gutt. Selv om Svelvik erobrer en stor plass i Anthons hjerte, inneholder «Opplevelser» også morsomme og spennende fortellinger fra oppveksten i Christiania. Det er typisk for Elias Kræmmer at han setter «Korte romaner fra et langt liv» som undertittel på alle sine tre memoarbøker.
Femten år gammel slutter Anthon B. Nilsen på Mariboesgadens Latin- og Realskole for å gå til sjøs. Vi får spennende øyenvitneskildringer av livet på sjøen mot slutten av seilskutetida på 1870-tallet. Men ganske typisk for disse memoarene er det at den lengste fortellingen handler om hvordan han kom seg fra Christiania til Fredrikstad, hvor han skulle mønstre på seilskipet «Valkyrien».
Elias Kræmmer er glad i de originalene han har møtt på sin vandring gjennom livet, og formidler dem mesterlig til leserne. I sin anmeldelse av boka i Morgenbladet skrev stortingspresident C.J. Hambro da boka kom ut første gang i 1932: «Dette er Elias Kræmmers beste bok.»
Den språklige modernisering er gjort med nennsom hånd av Svein Sandnes.

Forlag Svein Sandnes bokforlag

Utgivelsesår 2015

Serie Elias Kræmmers selvbiografi (1)

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Oslo Vestfold