Oppgaveskriving for lærer- og pedagogikkstudenter

av (forfatter) og Silje Hølland (forfatter).

Fagbokforlaget 2023 Heftet

Denne boken henvender seg primært til deg som studerer ved lærerutdanningene, men den kan også være nyttig for andre studenter som ønsker å forbedre sine ferdigheter i oppgaveskriving. Vi, forfatterne, har lang erfaring med å veilede studenter gjennom ulike oppgavetyper. I vårt arbeid opplever vi ofte at studenter har behov for et konkret hjelpemiddel når de skal skrive akademiske tekster. Det er dette behovet vi ønsker å møte med denne boken.
I løpet av studieforløpet må du skrive flere akademiske oppgaver av varierende omfang. Både mindre arbeidskrav og større oppgaver, som bachelor- eller masteroppgaver. Uansett oppgavetype er det essensielt å beherske evnen til å redegjøre, drøfte og strukturere en akademisk tekst eller oppgave, samt å kunne uttrykke seg klart og presist på et akademisk språk.
Cecilie Pedersen Dalland og Silje Hølland er begge ansatt ved institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet. De har flere års erfaring som veiledere, undervisere og sensorer, og de underviser i pedagogikk, forskingsmetode, akademisk skriving og oppgaveskriving på alle faglige nivåer.
Cecilie Pedersen Dalland er professor i pedagogikk. Hun har tidligere utgitt fire bøker på Fagbokforlaget: Kreativitet i skolen (2017), Gode foreldrerelasjoner. Skole-hjem-samarbeid i grunnskolen (2020), Observasjon som metode i lærerutdanningene og antologien Jeg er lærer. Reflektert, analytisk, kompetent (2023).
Silje Hølland er førsteamanuensis i pedagogikk. Hun har tidligere gitt ut to bøker på Fagbokforlaget, Inkludering og tilpasset opplæring til alle elevers beste (2021) og Observasjon som metode i lærerutdanningene (2023).

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2023