Oppgavesamling til Grunnleggende økonomistyring

Cappelen Damm akademisk 2017 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Denne arbeidsboken er et viktig supplement til boken Grunnleggende økonomistyring og inneholder oppgaver til hvert kapittel i tekstboken. De innledende oppgavene er gjerne trening på teknikk for få å tekstbokens modeller inn under huden. Andre oppgaver er basert på at studenten selv vurderer hvilke forutsetninger som må legges til grunn for å komme frem til et rimelig svar. Dette gjøres for å forberede studentene på de praktiske problemstillingene de senere vil møte i jobbsammenheng. Mange av oppgavene er basert på virkelige beslutningsproblemer i norske bedrifter. Denne tilnærmingen skal bidra til å skape forståelse for modellenes forutsetninger, og sikrer at innøving av teknikk og problematisering går hånd i hånd. Slik hjelpes studenten til en dypere forståelse av fagområdet. Et viktig budskap er at tallene aldri taler for seg selv. Boken er egnet både for studenter som fortsetter med bedriftsøkonomiske studier og de som kun skal ha ett emne innen fagområdet. Tematisk kan boken deles inn følgende hoveddeler:

introduksjon til bedriftsøkonomi, økonomistyring og regnskap kalkyler, kalkulasjon og kostnadsfordeling kortsiktige-, mellomlange-, og langsiktige beslutningsproblemer budsjettering og standardkostregnskap med vekt på avviksanalyse Boken inneholder løsningsforslag til kontrollspørsmålene i tekstboken. Det er også løsningsforslag til de fleste oppgaver i arbeidsboken. De oppgaver som det ikke foreligger løsning til, kan få fås ved henvendelse til forfatteren.

Forlag Cappelen Damm akademisk

Utgivelsesår 2017