Oppgavebok i forvaltningsrett I

kursoppgaver, oppgaver for selvstudium, juridisk metode og oppgaveteknikk

av (forfatter) og Bjørn Henning Østenstad (forfatter).

Fagbokforlaget 2011 Heftet

Boken inneholder oppgaver til faget forvaltningsrett, etter den nye studieordningen ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen. I tillegg er det laget egne oppgaver som er ment for bruk til selvstudium. Det er gitt kommentarer til de fleste av disse oppgavene. Juridisk metode og oppgaveteknikk er også omtalt. Boken er aktuell for jusstudenter ved universitetene i Bergen, Oslo og Tromsø. Har litteraturliste.

De krav til forvaltningens saksbehandling som er nedfelt i forvaltningsloven, utgjør kjernen i kurset Forvaltningsrett I ved masterstudiet i jus ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen. Det bergenske jusstudiet har høstet betydelig anerkjennelse og tjent til inspirasjon for utvikling av studieopplegg også andre steder i landet. Boken inneholder forslag til kursoppgaver til bruk i undervisningen (del I). I tillegg kommer oppgaver ment for bruk til selvstudium (del II), og på dette punkt er 2. utgave av boken bygd vesentlig ut. Det er gitt kommentarer til de fleste av selvstudiumsoppgavene (del IV). Særlig med tanke på ferske jusstudenter inneholder boken også en del om juridisk metode og oppgaveteknikk (del III). Denne delen av boken har klar interesse utover studiet av Forvaltningsrett I. Roald Hopsnes er cand.jur. og doktorgradsstipendiat ved Det juridiske fakultet i Bergen. Han har tidligere vært både universitetslektor og forsker ved fakultetet. I 2004 var Hopsnes kursansvarlig for kurset i Forvaltningsrett II. Etter vel fem år som advokat hos Kommuneadvokaten i Bergen er han nå tilbake som stipendiat ved fakultetet. Bjørn Henning Østenstad er førsteamanuensis (ph.d.) ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen. Han har lang erfaring som kursansvarlig og underviser i Forvaltningsrett I ved fakultetet. Østenstad har også praktisk arbeidserfaring fra forvaltningen.

Forlag Fagbokforlaget