Oppdagelsen av Amerika - årtusenets bedrag

om kongen av Ringerike og alle de andre som oppdaget Amerika

Kolofon 2006 Heftet

Boka handler om teorier omkring oppdagelsen av Amerika. Forfatteren peker på indisier som viser at kontinentets eksistens var oppdaget allerede før romerrikets fall. Den tar for seg land og folkeslag som skal ha hatt kontakt med Amerika før Columbus, blant annet om kineserne, om de gamle grekernes bosettinger, om fønikernes handel, og om en norsk konge fra Ringerike som skal ha opprettet en handelskoloni i Canada allerede i bronsealderen. Har litteraturliste og stikkordsregister.

Stadig undervises det på skoler verden over at Amerika ble oppdaget av Columbus i 1492. Enkelte steder får man også høre historia om Leiv Eirikssons ferd til kontinentet 500 år tidligere. I de seinere åra har vi her i Nord-Europa også plusset på med at en irsk munk med navnet St. Brendan kan ha gjort ekspedisjoner dit ytterligere 500 år tilbake i tid. Noen få har fått med seg at det stilles spørsmål om ikke også kineserne kan ha vært i Amerika før Columbus fra den andre sida av kloden. For kort tid tilbake løp nyheten verden rundt om at det i Kina har dukket opp et kart som ser ut til å bekrefte dette. Her skal du få lese om disse historiene, og du skal få kjennskap til historiene om mange av de andre som har besøkt Amerika gjennom de siste 5000 årene - før Columbus banet veien for den storstilte bosetningen som skulle komme til å utradere de indianske høykulturene og forandre kontinentet for alltid. De gamle grekerne har beretninger om Amerika og om sine egne bosetninger der. Fønikerne drev utstrakt handel med kontinentet og bestrevde seg på å holde det skjult for alle andre. Men både japanere, egyptere, libyere, mauretaniere, keltere, romere, jøder, og flere til, har hatt inngående kontakt med "det store øyriket" over havet, noe som det også eksisterer rikelig med funn som forteller. Enkelte hevder til og med at en konge fra Ringerike opprettet en handelskoloni i Canada allerede i bronsealderen, og at det i Rhode Island står store deler tilbake av en kirke som nordmennene bygde i kjølvannet av Leiv Eiriksson. På 1980-tallet ble det funnet en minst to tusen år gammel gravplass i Illinois, med afrikansk og europeisk gravgods av en rikdom som overgår selve Tut-ankh-Amon! Dette har selvsagt skapt voldsom oppstand i visse miljøer. Indisiene tar nærmest ingen ende hvis man bare er villig til å se i en annen retning enn den man har blitt fortalt at man skal se i. Flere og flere eksperter innen forskjellige fagområder innser at Amerikas eksistens var kjent hos oss før Romerriket falt og Europa gikk inn i sin mørke tidsalder - noe som understøttes av en overveldende bevisbyrde. Du skal være en innbitt troende for å klare å holde på de gamle dogmene etter å ha lest denne boka.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2006