Operasjefen

Bjørn Simensens liv og karriere

av (forfatter) og Ottar Julsrud (forfatter).

Gren forlag 2018 Innbundet

Som operasjef gjennom atten år er Bjørn Simensen en formidler av et langt og viktig kapittel i norsk operahistorie. Dette er Simensens egen livshistorie, og veien fram til jobben som operasjef - fortalt til forfatteren Ottar Julsrud, da Simensen etter fire slag måtte innse at han ikke kunne skrive dette selv.

På mange måter har denne beretningen elementer av et norsk folkeeventyr, med Bjørn i rollen som en Askeladdenfigur. Han er fattiggutten fra Nordkisa som måtte pante flasker så familien fikk penger til brød - men som på tross av sin bakgrunn får kronet sitt livsverk da han avslutter sin karriere med å gå frem på scenen, og foran hele nasjonen ønske Velkommen til, og erklærer det nye operahuset i Bjørvika for åpnet.

Bjørn Simensen har vist seg å ha et særegent talent for det å lede kunst-kulturinstitusjoner, og i denne boka får leseren et inntrykk av hvordan hans utradisjonelle og uformelle lederstil blir en suksessoppskrift.
Det må skje noe. Ordene lød som en grunntone i Bjørn Simensens strategi, og det er et rastløst og genuint menneskelig engasjement vi får inntrykk av i denne boka, kombinert med solid menneskelig overskudd og en sterk hengivenhet for Den Norske Opera.

Forlag Gren forlag

Utgivelsesår 2018