Omsorgstenkning

en innføring i Kari Martinsens forfatterskap

av (redaktør) og Eva Gjengedal (redaktør).

Fagbokforlaget 2000 Heftet

Boka gir ei innføring i Kari Martinsens tenkning. Sentrale sider av forfatterskapet tas opp og beskrives fra et historisk og sosialpolitisk perspektiv og grunnleggende fenomener som menneskesyn, omsorg og kall tas opp. Videre omhandles temaer som fenomenologi, språk og fortelling. Forfatterne forsøker å vise forfatterskapets relevans for sykepleie og andre omsorgsyrker.

Boken gir en innføring i Kari Martinsens tenkning. Her beskrives hennes forfatterskap fra et historisk og sosialpolitisk perspektiv og grunnleggende fenomener som menneskesyn, omsorg og kall tas opp. Videre omhandles temaer som fenomenologi, språk og fortelling. Boken har også med en gjennomgang av Martinsens deltakelse i fagdebatten. Boken er skrevet av fagfolk i Norge og Danmark som kjenner hennes forfatterskap ut fra egne studier og undervisning. Målgruppen er helsefagstudenter på grunn- og videreutdanningene. Boken vil bli gitt ut samtidig i Norge og Danmark. Artiklene er skrevet på norsk og dansk. Herdis Alvsvåg er førsteamanuensis ved Institutt for praktisk pedagogikk, Universitetet i Bergen og ved Diakonissehjemmets høgskole i Bergen. Eva Gjengedal er førsteamanuensis ved Seksjon for sykepleievitenskap ved Institutt for samfunnsmedisinske fag, Universitetet i Bergen.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2000